بیمه پول یکی از رشته‌های بیمه‌ای زیرمجموعه بیمه باربری است که در آن انواع وجوه نقد مانند اسکناس، مسکوکات و ارز و وجوه غیرنقد شامل انواع چک، سفته، اوراق قرضه و سکه‌های طلا تحت پوشش بیمه قرار می گیرد.بیمه‌گر در چارچوب شرایط بیمه‌نامه پول تعهد می‌کند، زیان‌هایی که بر اثر بروز سرقت (مسلحانه) و حادثه (آتش‌سوزی، انفجار، سیل و …)  به پول موجود در صندوق (بانک ها، مؤسسات مالی و…) یا در حال جابه‌جایی وارد می‌شود، جبران کند.

به طور کلی بیمه پول به دو رشته پول در گردش و پول در صندوق تقسیم می‌شود.

 

پول در گردش

بانک‌ها، موسسات و شرکت‌ها برای انتقال پول از دفاتر خود به بانک‌ها و واحدهای تابعه یا بالعکس و یا مقصدهای مختلف در داخل شهرها و بین شهرها در سراسر کشور در قبال خطرات مختلف نظیر آتش‌سوزی، انفجار و دزدی مسلحانه و غیرمسلحانه احتیاج به بیمه وجوه در راه دارند.

در این نوع بیمه، بیمه‌گذار متعهد می‌شود که تمامی نقل و انتقالات پول را قبل و یا بلافاصله بعد از حمل سریعاً به اطلاع بیمه‌گر برساند و طی این اعلامیه مبدا، مقصد، مقدار پول نقل مکان یافته را قید کند و بیمه‌گر طبق اطلاعیه‌های ارسالی و براساس مقدار واقعی مجموع پول‌های نقل مکان یافته با صدور گواهی حمل مراتب را تایید می‌کند.

نرخ حق‌بیمه وجوه انتقالی با توجه به میزان وجوه، دفعات حمل، مسافت و محدوده جغرافیایی و با در نظر گرفتن کلیه شرایط ایمنی (اتومبیل مخصوص و افراد مسلح) و پیش‌بینی آن در قرارداد تعیین می شود.

 

پول در صندوق

بانک‌ها، موسسات و شرکت‌ها موجودی نقدی خود مانند وجه نقد و اوراق بهادار و مسکوکات را در تمام مدت شبانه‌روز در مقابل خطرات و حوادث ناشی از دزدی مسلحانه یا غیرمسلحانه (با شکستن حرز) تصرف، قهر و تهدید، آتش‌سوزی، انفجار، سیل، زلزله، شورش اعتصاب و اغتشاش در محدوده جغرافیایی کشور بیمه می‌کنند.

نرخ حق‌بیمه وجوه در صندوق با توجه به میزان وجوه و ارزش اوراق بهادار و مسکوکات، نوع صندوق و محل استقرار آن از نظر منطقه جغرافیایی و نحوه حفاظت از صندوق (تعداد نگهبانان و محافظین ساختمان) تعیین می‌شود.

در این بیمه نامه بیمه گذار می توانند با توجه به شرایط و نیاز خود ، موجودی خویش اعم از وجه نقد ، اوراق بهادار و مسکوکات را در تمام مدت شبانه‌روز در مقابل خطرات و حوادث ناشی از دزدی مسلحانه یا غیرمسلحانه (با شکستن حرز) تصرف، قهر و تهدید، آتش‌سوزی، انفجار، سیل، زلزله، شورش اعتصاب و اغتشاش در محدوده جغرافیایی کشور بیمه ‌نمایند.

نرخ حق‌بیمه با توجه به میزان وجوه و ارزش اوراق بهادار و مسکوکات، نوع صندوق و محل استقرار آن از نظر منطقه جغرافیایی و نحوه حفاظت از صندوق (تعداد نگهبانان و محافظین ساختمان ، تجهیزات کنترل و ایمنی ) تعیین می‌گردد .

از جمله خطرات رایج تحت پوشش می توان به آتش سوزی ، انفجار  ، صاعقه ، سرقت مسلحانه به همراه سلاح گرم با شکست حرز اشاره کرد .

علاوه بر پوششهای فوق ، پوشش وجوه در دستگاه های خود پرداز ، وجوه در پیشخوان نزد کارمندان و صندوقدارها نیز از دیگر خدمات قابل ارائه در این نوع بیمه نامه می باشد.

 

بیمه پول در راه

در این بیمه نامه بیمه گذار می تواند ، جهت انتقال پول از دفاتر خود به بانک‌ها ، واحدهای تابعه و یا بالعکس و یا دیگر مقاصد در داخل شهر و بین شهرها در سراسر کشور در قبال خطرات مختلف نظیر آتش‌سوزی، انفجار و دزدی مسلحانه و غیرمسلحانه ، با هر وسیله ای اعم از کشتی ، هواپیما ، قطار ، ماشین ویژه حمل پول ، اتومبیل در اختیار و یا حتی عابر پیاده با رعایت شرایط ایمنی ، اقدام به خرید پوشش بیمه ای در قبال خطرات مختلف نظیر آتش‌سوزی ، انفجار ، دزدی مسلحانه و غیرمسلحانه بنماید .

نرخ حق‌ بیمه وجوه انتقالی با توجه به میزان وجوه ، دفعات حمل ، مسافت و محدوده جغرافیایی و با در نظر گرفتن کلیه شرایط ایمنی ( اتومبیل مخصوص و افراد مسلح ) و توافقات مندرج در قرارداد تعیین می‌گردد .

 

استثنائات بیمه نامه

هر نوع خسارت ناشی از موارد ذیل از شمول تعهدات بیمه نامه خارج می باشد:

اشتباهات دفتری، حسابداری، کامپیوتری (اعم از عمدی یا سهوی)

عدم صداقت درامانت کارکنان بیمه گزار

جنگ اعم از اعلام شده و یا اعلام نشده

مصادره، توقیف و تخریب بنا به دستور مقامات دولتی و شهرداری

 

عدم النفع ناشی از خسارت

خسارت ناشی از انفجارات و تشعشعات اتمی و رادیواکتیو

هر نوع اهمال و سهل انگاری در رعایت اصول و توصیه های ایمنی

خسارت ناشی از ترک وجوه در وسیله حمل بدون محافظ به جز موارد اضطراری و معقول طبق عرف

حمل وجوه در وسایل نقلیه زمینی، دریایی و هوایی فاقد صلاحیت

 

مدارک لازم در صورت بروز خسارت

در صورت بروز خسارت بیمه گذار می بایست طی نامه ای مراتب را به شرکت بیمه اعلام و درخواست بازدید نموده و نسبت به تهیه و ارسال مدارک زیر به شرکت بیمه اقدام نماید :

اصل و یا رونوشت معتبر گزارش نیروی انتظامی و مقامات قضایی

اصل و یا رونوشت گزارش نهایی اداره آگاهی

هو نوع گزارش و یا گواهی که باتوجه به نوع خسارت می بایستی توسط سازمانهای ذیربط از جمله سازمان آتش نشانی، سازمان هواشناسی تنظیم شود.

صورت وضعیت (سیتواسیون) معتبر و تأیید شده روز حادثه، روز قبل و بعد از حادثه

اصل و یا کپی سایر اسناد و مدارک مربوط به وسایل نقلیه زمینی، دریایی و هوایی

اصل و یا کپی مدارک مربوط به متصدیان حمل وجوه

عکس های تهیه شده از حادثه

سایر اسناد و مدارکی که حسب مورد و بنا به درخواست بیمه گر عرفاً قابل تهیه و ارائه باشد.

آخرین اخبار حسابداری و حسابرسی

کد خبر:۸۹۹۰