به دلیل اوج‌گیری  شیوع کرونا در کشور و تعطیلی‌های اعلام شده در خصوص برخی از فعالیت‌های اقتصادی و اداری، هیأت دولت مجموعه تصمیمات حمایتی از کسب‌وکارها اتخاذ کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی به نقل از محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی رئیس‌جمهور، طرح حمایتی دولت دارای ۱۴ محور است و حمایت‌های مالیاتی دولت شامل این موارد است:

 

– عملیات اجرایی وصول مالیات مستقیم تا بهمن ماه متوقف خواهد شد.

– برای صدور و تمدید پروانه‌ی کسب‌وکارهای اقتصادی اشخاص حقیقی نیاز به اخذ گواهی پرداخت مالیاتی نخواهد داشت.

  – تسلیم اظهارنامه‌ی مالیات بر ارزش افزوده که هر سه ماه باید واحدهای اقتصادی پر کنند، برای دوره‌های سوم و چهارم سال ۹۹ یک ماه تمدید می‌شود.

– جرایم پرداخت‌نشده‌ی بدهی مالیات و عوارض قانون تجمیع عوارض تا پایان سال ۹۹ تمدید می‌شود تا کسب‌وکارها فرصت بیشتری داشته باشند.

– زمان مهلت قانونی برای اعتراض به اوراق مالیاتی که ابلاغ می‌شود به مدت یک ماه و نیم تمدید می‌شود.

– مهلت تسلیم اظهارنامه‌ی مالیاتی عملکرد اشخاص حقوقی که در فاصله‌ی آذر و دی زمان آنها باشد تا پایان بهمن ماه تمدید می‌شود.

– ارائه‌ی صورت‌های مالی حسابرسی شده تا آخر بهمن ماه این مهلت تمدید می‌شود.

تمدید مهلت ارائه صورتهای مالی حسابرسی شده سال ۱۳۹۹

سازمان امور مالیاتی طبق بخشنامه: ۲۰۰/۹۹/۲۴ از تمدید مهلت ارائه صورتهای مالی حسابرسی شده خبر داد. بر اساس این بخشنامه مهلت ارایه صورت‌های مالی حسابرسی شده موضوع ماده ۲۷۲ قانون مالیات‌های مستقیم نیز با توجه به تمدید مهلت تسلیم اظهار نامه مربوطه، همراه با اظهار نامه مالیاتی و یا حداکثر ظرف سه ماه پس از مهلت انقضای اظهارنامه است.

 

تمدید مهلت ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده بهار سال ۱۳۹۹

اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده دوره پاییز ۹۹ که قرار بود ۱۵ دی ماه سال جاری ارائه شود تا ۱۵ بهمن ماه تمدید شده است.
همچینن اظهارنامه ارزش افزوده دوره زمستان ۹۹ که طبق قانون باید در ۱۵ فروردین ماه سال ۱۴۰۰ به سازمان امور مالیاتی ارسال شود تا ۱۵ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ تمدید شده است.

 

ماده ۲۷۲ قانون مالیاتهای مستقیم

سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است تا پایان دی‌ماه هر سال نسبت به اعلام آن گروه یاگروههایی از اشخاص حقیقی و حقوقی که علاوه بر شرکتهای موضوع بندهای (الف) و (د) ماده واحده « قانون استفاده از خدمات تخصصی و حرفه‌ای حسابداران ذی‌صلاح به‌ عنوان حسابدار رسمی» مصوب سال ۱۳۷۲ براساس نوع و یا حجم فعالیت آنها ملزم به ارائه صورتهای مالی حسابرسی شده توسط سازمان حسابرسی یا موسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران همراه با اظهارنامه مالیاتی و یا حداکثر ظرف مدت سه ‌ماه پس از مهلت انقضای ارائه اظهارنامه می‌باشند را از طریق مقتضی (درج در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران و یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار و یا سامانه الکترونیکی مربوط) به اطلاع این گروه از اشخاص برساند. علاوه بر آن سازمان یادشده می‌تواند اشخاص حقیقی و حقوقی معینی را به صورت موردی مشمول حکم این ماده نماید، که در این‌صورت موضوع شمول اشخاص یادشده باید با ابلاغ کتبی تا پایان دی‌ماه هر سال به آگاهی آنها برسد. اشخاص حقیقی و حقوقی مزبور که سال مالی آنها بعد از اعلام سازمان یادشده آغاز می‌شود، مشمول حکم این ماده خواهند بود. در صورت ارائه نکردن گزارش حسابرسی مالی موضوع این ماده در مهلت مقرر، علاوه بر تعلق جریمه معادل بیست‌درصد (۲۰%) مالیات متعلق، درآمد مشمول مالیات آنها طبق مقررات این قانون از طریق رسیدگی تعیین خواهد شد.

 

تبصره ۱- صورتهای مالی حسابرسی‌شده به شرح این ماده و مطالب مذکور در گزارش‌های حسابرسی و بازرسی قانونی مربوط که در چهارچوب مقررات این قانون تنظیم شده باشد، می‌تواند برای تشخیص درآمد مشمول مالیات اشخاص یادشده توسط ادارات مالیاتی مورد استفاده و استناد قرار گیرد.

 

تبصره۲- سازمان امور مالیاتی کشور می‌تواند حسابرسی صورتهای مالی و یا تنظیم گزارش مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی را به سازمان حسابرسی یا موسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران واگذار کند، در این صورت، پرداخت حق‌الزحمه حسابرسی مالیاتی طبق مقررات مربوط، برعهده سازمان امور مالیاتی کشور است.

 

۲۰۰۹۹۶۶

 

 

اخبار حسابداری و حسابرسی

کد خبر:۹۸۵۸