طبق ماده ۸۴ قانون «مدیریت خدمات کشوری»، «کارمندان دستگاه ‌های اجرایی، سالی سی روز حق مرخصیِ کاری، با استفاده از حقوق و مزایای مربوط، را دارند.

حداکثر نیمی از مرخصی کارمندان در هر سال قابل ذخیره شدن ‌است.» همچنین، بر اساس تبصره ۲ این ماده، کارمندان می‌توانند با گواهی پزشک معتمد، حداکثر از ۴ ماه مرخصی استعلاجی، در طول یک سال، استفاده کنند.

کارمندانی که تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی هستند، برای استفاده از مرخصی استعلاجی، تابع قانون تأمین‌اجتماعی خواهند بود. طبق ماده ۸۷ قانون «مدیریت خدمات کشوری»، «ساعات کار کارمندان دولت، چهل و چهار ساعت در هفته می‌باشد و ترتیب و تنظیم ساعات کار ادارات با پیشنهاد سازمان و تصویب‌ هیئت‌ وزیران تعیین می‌گردد و تغییر ساعت کار کارمندان، در موارد ضروری و با رعایت سقف مذکور، با دستگاه ذی‌ربط می‌باشد.

میزان ساعات تدریس معلمان و اعضای هیئت‌علمی از ساعات موظف، در طرح‌های طبقه‌بندی مشاغل ذی‌ربط تعیین خواهدشد.» البته، کارمندان می‌توانند با موافقت دستگاه اجرایی، ساعات کار روزانه خود را تا یک چهارم کاهش دهند.

کاهش کار روزانه کارمند، طی یک هفته، نباید از ۱۱ ساعت بیشتر شود. میزان حقوق و مزایا و نحوه محاسبه سوابق خدمت این دسته از کارمندان، متناسب با ساعات کار آنان تعیین خواهد شد. همچنین، بر اساس ماده ۹۰ قانون «مدیریت خدمات کشوری»، «کارمندان دستگاه‌های اجرایی موظف می‌باشند که وظایف خود را با دقت، سرعت، صداقت، امانت، گشاده‌رویی، انصاف و تبعیت از قوانین و مقررات عمومی و اختصاصی دستگاه مربوطه انجام دهند و در مقابل عموم مراجعین به طور یکسان و دستگاه ذی‌ربط پاسخگو باشند.

هرگونه بی‌اعتنایی به امور مراجعین و تخلف از قوانین و مقررات عمومی ممنوع می‌باشد. ارباب رجوع می‌توانند در برابر برخورد نامناسب کارمندان با آنها و کوتاهی در انجام وظایف به دستگاه اجرایی ذی‌ربط و یا مراجع قانونی شکایت نمایند.»

منبع روزنامه خراسان

 

کد خبر: 2355