بازار طلا هم این روزها مانند بازارهای دیگر از رکود رنج می‌برد؛ رکودی که از یک طرف به اوضاع و شرایط اقتصادی بر می‌گردد و از سوی دیگر به عرضه و تقاضای بازار. در این میان اما شاید این «دلار» است که در هفته‌های اخیر نظریاتش را به بازارهای دیگر دیکته می‌کند. بالا رفتن ارزش دلار در بازارهای جهانی اول از همه اندام فعالان بازار طلا و نفت را می‌لرزاند. قیمت هر اونس طلا امروز در حالی به ١١٨۵ دلار رسید که در سال ٢٠١۴ این قیمت در سطح ١۴٠٠ دلار در هر اونس تثبیت شده بود و با توجه به وضعیت اقتصادی جهان مورد توجه سرمایه‌گذاران بود. اما قیمت فلز زرد در سال ٢٠١۵ تاکنون با نوسانات بسیاری مواجه بوده و به طور کلی روندی نزولی داشته است. قیمت طلا در جریان آخرین معاملات این هفته در بازارهای بین‌المللی حوالی ١٢٠٠ دلار در هر اونس معامله شده است. در دو روز گذشته نوسان منفی طلا بیشتر شده و اونس دوباره به کانال ١١٠٠ دلاری سقوط کرد. این در حالی است که دامنه قیمت طلا در سال ٢٠١۵ تا بدین‌جا در بازه‌ ١١۶٣ دلار تا ١٣٠۶ دلار در هر اونس در نوسان بوده است.

١٣٠٠ دلار هم خیال اونس را راحت نمی‌کند

در حال حاضر قیمت طلا در اطراف سطح ١٢٠٠ دلار در هر اونس با چشم‌انداز کاهشی در نوسان است. به دنبال بروز نشانه‌هایی مبنی بر افزایش تورم در امریکا که منجر به بالا گرفتن گمانه‌زنی‌ها در مورد افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو در کوتاه‌مدت شده، چشم‌انداز قیمت طلا کاهشی است. باید در نظر داشت که تضعیف دلار منجر به افزایش تقاضای طلا و در عین حال خروج سرمایه‌ها از بازارهای سهام و اوراق قرضه می‌شود. حتی بر اساس نظر برخی کارشناسان رسیدن قیمت طلا به سطح ١٣٠٠ دلار نیز نمی‌تواند به معنای شرایط مستحکم در حال حاضر بازار طلا باشد.  این در حالی است که بسیاری از پیش‌بینی‌ها از کاهشی بودن قیمت طلا در کوتاه‌مدت و میان‌مدت خبر می‌دهد اما در این میان برخی کارشناسان هم حرکت طلا را در مسیر تثبیت قیمتی در محدوده‌ای مشخص ارزیابی می‌کنند و معتقدند قیمت طلا در آینده با افزایش یا کاهش شدیدی مواجه نمی‌شود. محمد کشتی‌آرای یکی از این کارشناسان است که پیش بینی می‌کند نوسان‌های طلا چه در بازار‌های جهانی و چه در بازار داخلی ایران شدید نخواهد بود.

حال و روز بازار طلا خوب نیست

رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهردر گفت‌وگو با خبرنگار «اعتماد» حال و روز این روزهای بازار طلا و جواهر را مساعد نمی‌داند و از رکود عجیبی که گریبان بازار را گرفته است می‌نالد. کشتی‌آرای علت رکود کنونی بازار طلا و جواهر و کاهش قیمت‌ها را از یک طرف کاهش تقاضای خرید مردم و از طرف دیگر کاهش قیمت جهانی طلا به واسطه بالا رفتن ارزش دلار می‌داند. او همچنین با اشاره به نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان و رکود فصلی بازار این عامل را یکی دیگر از عوامل موثر بر راکد شدن بازار می‌داند و معتقد است این عامل در روزها و هفته‌های آینده تاثیر بیشتری هم بر بازار خواهد داشت. کشتی‌آرای همچنین با اشاره به اینکه در حال حاضر طلافروشان درگیر مسائل مالیاتی هستند، این مساله را هم در بیان حال و روز این روزهای صنف طلا و جواهر باید در نظر گرفت.

افت قیمت بیشتر طلای داخلی نسبت به اونس جهانی

کشتی‌آرای به «اعتماد» گفت: «این هفته روند طلا چه در قیمت‌های جهانی و چه در بازار داخلی نزولی بوده است. علت آن هم این است که در بازار جهانی ارزش دلار بالا رفته و این اتفاق منجر به کاهش قیمت طلا شده است. قیمت اونس جهانی طلا در این هفته بالای ١١٩٠ دلار بود که دیروز با اندکی کاهش به حدود ١١٨٨ دلار رسید». رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر در ادامه گفت: «این هفته برخلاف هفته گذشته قیمت طلا و سکه در بازار داخلی بیشتر از کاهش قیمت جهانی کاهش پیدا کرد و دلیل آن هم این است که تقاضای خرید کم شده و بازار طلا و جواهر راکد است.»

پیش‌بینی روند آینده بازار طلا

کشتی‌آرای همچنین پیش‌بینی کرد که قیمت جهانی و داخلی طلا در روزهای آینده با نوسان‌های شدید مواجه نمی‌شود اما با توجه به اینکه در هفته‌ها و ماه‌های اخیر اونس جهانی طلا در حال نوسان در محدوده مشخصی بوده است، به نظر می‌رسد در روزهای آینده شاهد افزایش یا کاهش شدیدی در قیمت‌ها نباشیم و بازار به سمت ثبات قیمتی حرکت کند. او علت این پیش‌بینی را هم شرایط اقتصادی کنونی جهان دانست و محدوده نوسانی قیمت اونس را مطابق هفته‌های اخیر بین ١١٨٠ دلار تا ١٢٠۵ دلار عنوان کرد. این کارشناس بازار طلا با اشاره به میل بازار جهانی به تثبیت قیمتی براین باور است که همین اتفاق در بازار داخلی هم افتاده است و نوسان قیمتی انواع سکه و طلا در داخل کشور هم در محدوده مشخصی بالا و پایین می‌شود و به نظر می‌رسد در آینده شاهد تغییر و تحولات فراتر از این محدوده چه در بازار جهانی و چه در بازار داخلی نباشیم.

از طلای خارجی قاچاق تا طلای ایرانی که به نام خارجی فروخته می‌شود

رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر همچنین در پاسخ به این سوال « اعتماد» که آیا در حال حاضر طلای خارجی (ایتالیایی، هندی و…) در بازار ایران خرید و فروش می‌شود، گفت: «ممکن است در برخی طلافروشی‌ها طلای خارجی وجود داشته باشد و فروخته شود ولی اینها به صورت غیرقانونی وارد کشور شده‌اند.» کشتی‌آرای با اشاره به بالا رفتن کیفیت ساخت طلا در ایران خاطرنشان کرد: «در برخی طلافروشی‌های ایران طلای ایرانی ساخت ایران با کیفیت بالا به جای طلای ایتالیایی و غیره فروخته می‌شود و معمولا فروشندگان طلای مذکور را با طرح ایتالیایی معرفی می‌کنند.» کشتی‌آرای همچنین به این نکته تاکید کرد که فروشندگان با توجه به تمایل خریدار اقدام به فروش جنس می‌کنند و در برخی مواقع مجبورند برای خروج از رکود بازار و جذب یا نگه داشتن مشتری طلای ایرانی با ساخت خوب را با عنوان طلای خارجی به مشتریان عرضه کنند ولی در حال حاضر برخی طلافروشی‌ها هم ممکن است از طریق قاچاق و به صورت غیرقانونی طلای خارجی وارد کنند و به مشتریان خاص خود بفروشند.»

کد خبر:1784