معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی به پرسشی مبنی بر اینکه “چرا باید همسر بازمانده بیمه شده‌ای که فوت کرده، هرچندماه یکبار به شعب مراجعه و اعلام کند «زنده» است تا مستمری‌اش قطع نشود؟ ” پاسخ داد.Image result for ‫سازمان تامین اجتماعی‬‎محمد حسن زدا در گفت‌وگو با خبرنگار «اجتماعی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این باره اظهار کرد: معمولا هرچندماه یکبار به مستمری بگیران پیامک ارسال می‌شود تا با در دست داشتن مدارک به شعبه مراجعه کنند.

وی افزود: اگر فرد به شعبه مراجعه نکند، احتمال می‌دهند که ممکن است فوت شده باشد و مستمری‌اش را قطع می‌کنند.

معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه قبلا مستمری به حساب فرد بازمانده در بانک واریز می‌شد و او برای دریافت وجه مراجعه می‌کرد عنوان کرد: از زمانی که کارت‌های عابر رایج شد، چون هرکسی می تواند برود پول را از خودپرداز دریافت کند مشکلاتی بوجود آمده است. شخصی را داشتیم که فوت کرده و بدون آنکه همسرش بداند، فرزند یا نوه‌اش می‌رفتند و حقوق را دریافت می‌کردند و بعد هیچ کس ماجرا را گردن نگرفت و مابقی وراث از تامین اجتماعی شاکی شدند.

زدا تصریح کرد: برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی مقرر کردیم تا بویژه همسران مستمری بگیر مراجعه کنند تا زنده بودن وارث و اینکه ازدواج کرده یا نه و … مشخص شود.

وی در پاسخ به اینکه آیا تامین اجتماعی نمی‌تواند از طریق دریافت اطلاعات ثبت احوال از زنده بودن وراث مطلع شود؟ گفت: با ثبت احوال از طریق شبکه در ارتباط هستیم ولی خطی که برای ما وصل شده محدود است و تیم آی تی در تلاش هستند تا این امکان را در ۵۲۰ شعبه سراسر کشور ایجاد کنند.

معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: مشکل دیگر ما بروز نبودن اطلاعات ثبت احوال است که در حال رایزنی هستیم تا این مشکل را حل کنیم. به هر صورت برای اطلاع از زنده بودن وارث نمی‌توانستیم به درب منازل مردم برویم و کاری غیراخلاقی انجام دهیم لذا اکنون بهترین راهکار مراجعه حضوری وارث به شعب است.

 

کد خبر: 3285