خبرگزاری میزان: معاون اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: ما پیشنهاد ۵ هزار میلیارد تومانی برای افزایش سرمایه بانک ها ارائه داده بودیم که به دلیل تنگنای مالی دولت تنها با ۵۰۰ میلیارد تومان آن موافقت شد.

به گزارش خبرگزاری میزان، شاپور محمدی در حاشیه همایش نقشه راه تامین مسکن در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تسهیلات مسکن به دلیل نبود تطابق نرخ است و به جای دستکاری و تغییر در نرخ ها باید با یارانه تسهیلات جبران شود تا بخش عمده ای از بازار مسکن به حرکت در آید.

وی تصریح کرد: صندوق زمین و ساختمان در بازار سرمایه تاسیس شده تا در این زمینه تامین مالی بیشتری صورت گیرد.

محمدی ادامه داد: صندوق املاک و مستغلات در حوزه مسکن می تواند بخشی از تقاضا را به حرکت در آورد تا ساخت و ساز و صنایع مرتبط با آن رونق یابد.

وی افزود: مساله جدی در بخش مسکن سهم بالای قیمت تمام شده زمین است، و افرادی که دستمزد آنان پایین دارند نمی تواند مسکن خریداری کنند.

محمدی گفت: باید برای قیمت زمین فکر اساسی صورت گیرد زیرا بهای مسکن است که میزان تامین مالی را برای دولت تعیین می کند.

وی ادامه داد: با توجه به محدودیت های کشور درتامین مالی، نیاز است که فناوری ساخت و بهای زمین اصلاح شود تا توان و قدرت مردم افزایش یابد.

محمدی گفت: در قانون رفع موانع تولید، افزایش سرمایه بانکها از چند طریق تامین و تثبیت شد.

وی افزود: با توجه به اینکه بانک ها با تنگنای منابع مالی روبرو هستند قطعا باید افزایش سرمایه صورت گیرد.

محمدی گفت: برخی سیاست ها برای تامین مالی بانک ها در نظر گرفته شده که از جمله فروش اموال مازاد و واحدهای مسکونی است.

محمدی ادامه داد: برخی از تسهیلاتی که بانک ها ارائه داده اند هنوز وصول نشده است که اگر وصول شود کمک شایانی به بانک ها می شود.

وی تصریح کرد: نهادها و موسسات مالی غیرمجاز بخشی از پول کشور را در اختیار دارند که باید در تخصیص سیاست حمایت از تولید و مسکن به نوعی کنار گذاشته شود.

کد خبر:2000