بورس تهران با ارزش ترین شرکت های بازار سهام را اعلام کرد که در لیست منتشر شده «صنایع پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه اصفهان و ملی صنایع مس ایران» جزو ۳ غول بزرگ تالار شیشه ای محسوب می شوند.

آمار و اطلاعات منتشر شده نشان می دهد، ارزش بازار ناشران بورس تهران در پایان اردیبهشت ماه به بیش از ۳۷۲ هزار میلیارد تومان رسیده است.

 ارزش بازار ناشران

همچنین از میان ۳۲۶ شرکت در بورس تهران فعالیت دارند، رتبه اول تا سوم  از نظر ارزش بازار به صنایع پتروشیمی خلیج فارس با ۲۵.۱۵۰۰ میلیارد ریال، فولاد مبارکه اصفهان با ۲۱۸.۴۰۰ میلیارد ریال، ملی صنایع مس ایران با ۱۵۱.۲۶۰ میلیارد ریال اختصاص یافته است.

از سویی دیگر، شرکت های «ارتباطات سیار ایران،   مخابرات ایران، سنگ آهن گل گهر، سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامینپالایش نفت بندرعباس، پتروشیمی جم، گسترش نفت و گاز پارسیان» به ترتیب با ۱۳۶.۳۸۵ میلیارد ریال، ۱۳۱.۱۶۰ میلیارد ریال، ۱۲۴.۵۶۰ میلیارد ریال، ۱۱۴.۹۹۷ میلیارد ریال، ۱۱۲.۷۰۵ میلیارد ریال، ۹۶.۲۸۸ میلیارد ریال و ۸۷.۶۸۳ میلیارد ریال رتبه های چهارم تا دهم را به نام خود ثبت کردند.

افزون بر این، شرکت های «درخشان تهران، گرانیت بهسرام، نوش مازندران، ماشین سازی نیرو محرکه، صنایع شیمیایی سینا، پارس سرام، صنایع جوشکاب یزد، تولیدی لنت ترمز ایران، سایپا شیشه، پیاذر، آلومراد و کارخانجات کمک فنر ایندامین» به ترتیب در انتهای این جدول قرار دارند.

 P/E شرکت ها

لازم به ذکر است  متوسط نسبت قیمت بر درآمد ناشران بورس تهران «P/E» در پایان اردیبهشت ماه به ۶.۸۲ مرتبه و در بین شرکت هایی که در تابلوهای بورس تهران معامله می شوند، ۶۹ شرکت دارای «P/E» بیش از ۲۰ مرتبه می باشند. همچنین ۵۲ شرکت دارای «P/E» بین ۱۰ تا ۲۰ مرتبه و ۱۷۴ شرکت دارای «P/E» کوچکتر از ۱۰ می باشند. این درحالی است که ۳۱ شرکت با پیش بینی زیان، «P/E» منفی دارند.

قمیت ۳۷ سهم زیر ۱۰۰۰ ریال

گفتنی است، قیمت به ازای هر سهم برای ۲۸ شرکت بیش از ۱۰۰۰۰ ریال است. قیمت هر سهم  ۱۱۳ شرکت  نیز بین  ۳۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ ریال و  ۱۴۸ شرکت هم  با قیمتی بین ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ ریال در تابلوی بورس مشاهده می شود و قیمت سهم ۳۷ شرکت نیز کمتر از ۱۰۰۰ ریال داد و ستد می شود.

 

اخبار حسابداری و حسابرسی/ ایبنا

کد خبر:۹۳۵۷