این روزها عدم شناخت کافی و دقیق از موضوع ماده ۱۶۹ مکرر موجب کلافه شدن برخی از حسابداران واحدهای مالی شده است. شاید برخی نیز به تازگی تصمیم به یادگیری ارسال صورت معاملات فصلی و اظهارنامه ارزش افزوده پرداخته اند ولی نمی دانند از چه منبعی می توانند خود را غنی نموده و با تعداد زیادی از سوالاتی که حین کار برایشان پیش آمده کلافه شده اند. برخی از دوستان نیز ممکن است در مجموعه ای که مشغول فعالیت هستند مشاور یا مدیر مالی نداشته باشند تا بتوانند حجم زیادی از سوالاتی که برایشان پیش آمده را رفع نمایند. پیشنهاد می نمایم برای یادگیری مسائل مهم مربوط به ارزش افزوده خواندن این متن را از دست ندهید شاید راه گشا باشد.

 

اهمیت موضوع

همه شما می دانید که در صورت عدم ثبت همه فعالیتها و وقایع و معاملات روزانه نمی توانید گزارش درستی به مدیریت ارائه دهید.شما به عنوان یک حسابدار علاوه بر تهیه گزارش به مدیریت، ملزم هستید به برخی ادارات و سازمان ها نیز گزارش ارائه دهید و در صورت عدم ارائه به موقع آن جریمه به شما تعلق می گیرد لذا بحث ارسال صورت معاملات فصلی بحث بسیار مهمی می باشد که حتی در برخی از سازمان ها و شرکت ها این وظیفه را به حسابداران رده بالاتر ارجاع می دهند. برخی از حسابداران نیز که تجربه کاری کمتری دارند خواستار این موضوع هستند که اطلاعات مفیدی در مورد ارسال اظهارنامه و صورت معاملات فصلی بدست آورند.

بیان برخی نکات

کلیه اشخاص حقوقی و حقیقی مکلفند فهرست معاملات خود را بصورت فصلی تا ۴۵ روز پس از پایان هر فصل بصورت الکترونیکی به اداره امور مالیاتی ذیرربط تحویل نمایند و عدم ارائه فهرست معاملات مشمول جریمه ای معادل ۱% مبلغ معاملاتی که فهرست آنها ارائه نشده خواهد بود.

اگر فاکتوری برگشت شود به عنوان فاکتور مجزا در همان فصل که برگشت خورده باید ثبت گردد و گزینه برگشتی این فاکتور باید انتخاب گردد.هنگام خرید از اشخاص حقوقی همواره گزینه مشمول ثبت نام نظام مالیاتی انتخاب می شود و باید جمع کل فاکتورها به صورت تجمعی (جمع فاکتورهای یک شخص)ارائه شود حتی اگر مبلغ آن کمتراز حد نصاب باشد چون ثبت تجمیعی مربوط به اشخاص حقیقی است.فروشنده حقیقی مشمول ثبت نام در نظام مالیاتی باشد که در این صورت اگر جمع مبلغ صورتحساب خرید،بالای ۱۲٫۵۰۰٫۰۰۰ ریال بود گزینه مشمول ثبت نام در نظام مالیاتی انتخاب می شود و جمع فاکتورهای خرید از شخص حقیقی در یک رکورد با تمام مشخصات فروشنده ارسال می شود و اگر کمتر از این مبلغ بود گزینه تجمیع ۵% انتخاب شود و می توان جمع خریدها از شخص حقیقی را با هم جمع کرد و به صورت مجموع ارائه نمود فقط منظور از مجموع در اینجا این نیست که خرید از اشخاص حقیقی مختلف باهم جمع شود و باید مجموع خرید از اشخاص حقیقی مختلف جداگانه ارائه شود و مشخصات فروشندگان را نیز ذکر نمود.

 

با توجه به اینکه معاملات کمتر از حد نصاب با ضریب ۵% اعلام شده در خصوص معاملات خرید که تا میزان ۵% حد نصاب معاملات کوچک می باشد مشمولین می توانند فهرست معاملات مذکور را به صورت مجموع ارسال نمایند. حقوق و دستمزد پرداختی به پرسنل در اجرای موضوع ماده ۱۶۹ قانون مالیات های مستقیم در زمره مالیات حقوق می باشد و نیازی به ارسال آن در صورت معاملات فصلی نمی باشد. یادتان باشد که همیشه یک گزارش اضافی خرید و یک گزارش اضافی فروش رد کنید یعنی بیش از یک گزارش برای هر مورد خرید یا فروش تا بتوانید بعدا اگر اصلاحاتی داشتید در قالب آن انجام دهید. همانطور که می دانید برخی از اشتباهاتی ممکن است سهوا ایجاد شده باشه و شما تا زمان رسیدگی متوجه آن نشده باشید بنابراین سعی نمایید اصلاح گزارش فصلی را تا زمان رسیدگی پرونده معوق کنید تا امکان انجام همه اصلاحات مورد نیاز بطور یکجا میسر باشد.

در گزارش ماده ۱۶۹ مکرر تاریخ پرداخت ملاک تشخیص زمان معامله است ولی در ارزش افزوده تاریخ انجام معامله و این مغایرتی است که می تواند وجود داشته باشد و اگر مستند باشد موجب رد دفاتر نخواهد شد. گزارش تجمیعی صرفا برای خرید میسر هست نه برای فروش آن هم فقط برای دو گزینه،یکی مشمولین ماده ۸۱ قانون مالیات مستقیم(درآمد حاصل از کلیه فعالیت های کشاورزی،دامپروری،دامداری،پرورش ماهی و زنبور عسل و پرورش طیور،صیادی و ماهیگیری،نوغان داری،احیای مراتع و جنگلها،باغات اشجار از هر قبیل و نخیلات از پرداخت مالیات معاف می باشند) و دیگری افرادی که ملزم به ثبت نام نیستند(برای آنها شماره اقتصادی و شناسه ملی و کد ملی فعال نمی باشد) کد اتباع خارجی را می توان از سامانه ثبت شرکتها و ثبت نام در وبسایت tax.gov.ir و انتظار به مدت ۴۸ ساعت دریافت نمایید.

 

قراردادهای اجاره هم نیاز به ارسال گزارشات فصلی دارند اگر شرکت باشد برای موجر و مستاجر هر دو و اگر شخص باشد فقط مستاجر الزام به ارسال اطلاعات دارد.

 

اخبار حسابداری و حسابرسی

کد خبر:۹۶۱۳