ضررهای ناشی از ریسک اعتباری ممکن است قبل از وقوع نکول واقعی طرف قرارداد رخ دهند. به طور کلی‌تر ریسک اعتباری را می‌توان به عنوان ضرر محتمل که در اثر یک رخداد اعتباری اتفاق می‌افتد، بیان کرد.

یکی دو روز است که اقتصاد دانان غربی به شدت نسبت به نکول در اقتصاد آمریکا هشدار می دهند . رسانه های غربی نیز آشکارا از این مساله ابراز نگرانی می کنند.

نکول در زبان عربی به معنای عدم قبول یا رد است. در اصطلاح اقتصادی  اگر طرف قرارداد نتواند در قبال قراردادی که بسته است به تمام یا بخشی از تعهداتش( خواسته یا ناخواسته) عمل کند، گویند که “نُکول” انجام داده است. معمولا در کشور ما این مساله با اصطلاح واخواست شناخته می شود به این معنا که سفته گیرنده نتوانسته مبلغ مورد ضمانت را پرداخت کند و همین مساله باعث شده تا سفته گیرنده سفته را واخواست نماید.

از بابت نکول، معمولاً ریسکی به وجود می‌آید که به  ریسک اعتباری معروف است.

ضررهای ناشی از ریسک اعتباری ممکن است قبل از وقوع نکول واقعی طرف قرارداد رخ دهند. به طور کلی‌تر ریسک اعتباری را می‌توان به عنوان ضرر محتمل که در اثر یک رخداد اعتباری اتفاق می‌افتد، بیان کرد. ریسک اعتباری یکی از مهم‌ترین عوامل تولید ریسک در بانک‌ها و شرکت‌های مالی است. این ریسک از این جهت ناشی می‌شود که دریافت‌کنندگان تسهیلات توانایی بازپرداخت اقساط بدهی خود را به بانک نداشته باشند.

اوباما که دولتش نزدیک به دو هفته است در تعطیلی به سر می برد به کنگره هشدار داده است که ادامه این روند می تواند باعث نکول در اقتصاد آمریکا شود.

او به متحدان خود گفت است که بدهی کشورش را به آنها خواهد پرداخت اما تصریح کرده است که نکول می تواند بازارها را مختل کرده واعتماد جهان به آمریکا را کاهش دهد.

جمهوری خواهان و دموکرات ها یکدیگر را بابت تعطیلی دولت سرزنش می کنند. با توجه به عدم وجود چشم اندازی امیدوار کننده برای حل این بحران، مشکل اختلاف نظرها در مورد تصویب بودجه دولت، به مشکل افزایش سقف بدهی های دولت افزوده شده است.

اما این اختلافات کشورهای متحد آمرکیا را نگران کرده است. وزیران دارایی گروه 20 دو روز پیش با صدور بیانیه ای مقامات آمریکایی را به برداشتن گام هایی فوری برای برطرف ساختن ابهامات مالی کوتاه مدت فرا خواندند.

ولفگانگ شوبل، وزیر دارایی آلمان هم در گفت و گو با خبرنگاران محاسبه پیامدهای نکول در آمریکا را بسیار دشوار خوانده است.

این در حالی است که مقامات آمریکایی به صراحت اعلام کرده اند: فقط پول محدودی جهت پرداخت صورتحساب ها برای دولت باقی خواهد ماند. آنها می گویند دولت این کشور تنها تا 17 اکتبر می تواند هزینه های جاری خود را پرداخت کند.

هم دولت آمریکا با ضرب الاجل ١٧ اکتبر برای بالا بردن سقف بدهی یا ورود به نکول روبرو است.

اما رئیس مجلس نمایندگان آمریکا می گوید: من نمی خواهم آمریکا گرفتار نکول شود…ولی من قصد ندارم سقف بدهی ها را بدون یک مذاکره جدی برای حل مشکلاتی که موجب افزایش بدهی ها شده است، افزایش دهم. انجام دادن این کار برای من غیرمسئولانه است.

ایالات متحده با 17 تریلیون دلار تعهد مالی, بدهکارترین کشور جهان است.

آخرین اخبار حسابداری/مسعود نصیری.دانا

کد خبر:4347