شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس باید در اداره شرکت از قوانین و مقررات حاکم به‌ویژه قانون تجارت و نیز مقررات بازار سرمایه تبعیت کنند.

سیدمرتضی شهیدی، مدیر پیگیری تخلفات سازمان با بیان این مطلب گفت: نظر به اینکه شرکت‌های سهامی به‌ویژه سهامی عام و شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و فرابورس صرفا در چارچوب قانون تجارت و مطابق مقررات شرکتی، تأسیس شده‌اند و ادامه حیات می‌دهند. تاسیس هرگونه نهاد و رکن درخصوص آنها خارج از چارچوب تعیین شده وافی به مقصود نخواهد بود و مسئولیت تصمیم‌گیران مربوط را به همراه دارد.

به گفته شهیدی، اخیراً در برخی از این شرکت‌ها مشاهده می‌شود که با نفوذ سهامداران عمده آن یا شرکت مادر، اقدام به تعیین سرپرست مدیرعامل بدون تشریفات قانونی می‌کنند؛ درحالی‌که اولاً چنین نهادی در قانون تجارت برای اداره شرکت پیش‌بینی نشده است و ثانیاً انتخاب هرگونه رکن اجرایی شرکت بنابر مفاد قانون تجارت در اختیار اعضای هیأت مدیره است.

او ادامه داد: همچنین برخی شرکت‌ها به دلایل واهی از انتخاب مدیرعامل یا عضو هیأت مدیره واجد صلاحیت امتناع کرده و امور جاری شرکت را با اختلال مواجه می‌کنند. مدیر پیگیری تخلفات سازمان به کلیه شرکت‌های بورسی و فرابورسی اکیدا توصیه کرد: ضمن رعایت مفاد قانون تجارت درخصوص اداره آنگونه شرکت‌ها، از تعلل در تعیین تکلیف امور جاری شرکت ازجمله تعیین اعضای هیأت مدیره یا مدیرعامل امتناع و صرفاً در چارچوب قانونی اقدام به انتخاب مدیران شرکت‌های بورس کنند.

قانون چه می‌گوید

ماده51 قانون بازار اوراق بهادار تصریح دارد: «درصورت ارتکاب تخلفات مندرج در این قانون توسط اشخاص حقوقی، مجازات‌های پیش‌بینی‌شده بر حسب مورد درباره آن دسته از اشخاص حقیقی اعمال می‌شود که از طرف اشخاص حقوقی یادشده، مسئولیت تصمیم‌گیری را برعهده داشته‌اند». شهیدی با تاکید مجدد بر رعایت این قانون افزود: ضروری است در مواردی که شرکت بنا بر مواردی از قبیل فوت یا استعفا یا اتمام مدت مدیریت با کمبود مدیر مواجه است، تصمیم‌گیران شرکت در اسرع وقت و مطابق قانون تجارت اقدام به برگزاری مجمع کنند و پس از انتخاب هیأت مدیره، هیأت مدیره نیز مدیرعامل ذیصلاح را تعیین کند؛ در غیر این صورت اختلال در امور جاری و اداری شرکت با اشخاصی است که در این خصوص کوتاهی یا تعدی کرده‌اند.

حسابداری و حسابرسی/همشهری

کد خبر:6623