فدراسیون بین المللی حسابداران(IFAC) در سال ۲۰۰۷ و در سی امین سالروز تاسیس خود دومین یکشنبه ماه دسامبر (اواخر آذر) هرسال را به عنوان هفته جهانی حسابداری انتخاب و به تمام اعضای خود در سراسر جهان پیشنهاد کرده که در این هفته با برگزاری مراسم ویژه ای از حسابداران تجلیل به عمل آورند و از سوی دیگر حرفه حسابداری و نقش حسابداران را در فعالیتهای اقتصادی و اجتماعی به عموم بشناسانند.

نظام الدین ملک آرایی (دبیرکل جامعه حسابداران رسمی ایران) درگفت وگو با خبرنگار اقتصادی فارس اظهار داشت: در سال۲۰۰۷ فدارسیون بین المللی حسابداران (IFAC) در سی امین سالروز تاسیس خود ۲-۸ ماه دسامبر را به عنوان هفته حسابداری انتخاب و به تمام اعضای خود در سراسر جهان پیشنهاد کرده در این هفته با برگزاری مراسم ویژه ای از حسابداران کشور خود تجلیل به عمل آورند و حرفه حسابداری و نقش حسابداران را در فعالیتهای اقتصادی و اجتماعی به عموم بشناسانند.
وی افزود: جامعه حسابداران رسمی ایران و انجمن حسابداران خبره ایران به دنبال اعلام IFAC، تاریخ ۱۴ تا ۲۱ آذرماه هرسال را هفته حسابداری و ۱۵ آذر را به عنوان روز حسابدار، در ایران اعلام کردند. در پی آن هر سال برنامه های ویژه ای برای گرامیداشت هفته حسابداری در ایران برگزار می شود.

“ملک آرایی با اشاره به تاریخچه IFAC گفت: IFAC در سال ۱۹۷۷ در پی نیاز به ایجاد یک تشکل حرفه‌ای جهانی حسابداران و به دنبال تشکیل کمیته بین المللی حسابداری (IASC) در سال ۱۹۷۳، تشکیل شد. اکنون ۱۶۴ انجمن حرفه ای حسابداری از ۱۲۵ کشور جهان که حدود ۵/۲ میلیون حسابدار شاغل در حرفه حسابرسی مستقل، آموزش، خدمات دولتی، صنعت و تجارت را نمایندگی می کند.”

وی افزود: اعضای IFAC شامل گروه هایی چون پیوسته یا Fellow ، عضو شورای عالی IFAC با حق رای، وابسته یا Associate، عضو بدون حق رای یا ناظر در شورای عالی IFAC؛ و همبسته یا Affiliate ، عضو در مراحل اولیه پیوستن بهIFAC هستند.

دبیرکل جامعه حسابداران رسمی ایران، هفته جهانی حسابداری را فرصتی دانست که برای اعضای IFAC تا ارزشهای حرفه را از دیدگاه نقش حرفه در چرخه اقتصادی کشور، بنگاه های اقتصادی، دولت و انواع خدمات قابل ارائه به عموم از طریق نشر اعلامیه ها و پوسترها، برگزاری مراسم تجلیل از حسابداران برتر و برگزاری این گونه مراسم در بنگاه های اقتصادی دولتی و خصوصی، بهتر معرفی کنند.

وی با اعلام اینکه جامعه حسابداران رسمی ایران و انجمن حسابداران خبره ایران که هر دو عضو پیوسته IFAC هستند، به منظور شناساندن فعالیت های اعضا در توسعه سازمان ها و بالابردن سطح آگاهی عمومی از نقش باارزش حسابداران حرفه ای که نهایتا به توسعه اقتصادی و پیشرفت جهانی می انجامد ، به تشریح برنامه های هفته حسابداری پرداخت و گفت: برگزاری مراسم ویژه ای به مناسبت روز حسابدار، تهیه پوستر هفته حسابداری و ارسال آن به جوامع حرفه ای، دانشگاهها، شرکتهای تجاری، دستگاه های دولتی و درخواست از آنها برای اطلاع رسانی و برگزاری نشست هایی به منظور گرامیداشت این هفته و تجلیل از حسابداران شاغل زیر مجموعه خود، اطلاع رسانی با موضوع هفته حسابداری و لزوم تجلیل از حسابداران از طریق مصاحبه و درج مقاله در جراید به منظور بالابردن سطح آگاهی عمومی از نقش حسابداران حرفه ای در شفافیت اطلاعات مالی و پیشرفت فعالیتهای اقتصادی کشور، گردآوری و گزارش فعالیتهای انجام شده در هفته حسابداری به فدراسیون بین المللی حسابداران از جمله اقدامات مدنظر است.

ما هم به نوبه خود این هفته و روز گرامی را خدمت تمامی کسانی که به نوعی با حرفه حسابداری سروکار دارند (بالاخص همکاران و اساتید ) تبریک عرض نموده و  آرزو موفقیت و سرافرازیبرای یکایک شما داریم.

آخرین اخبار حسابداری

کد خبر:۴۲۳۳