123[2].jpg

اجرایی شدن برجام و رفع تحریم‌های بین المللی در هفته جاری موجب شد تا صنایع مرتبط با رفع تحریم‌ها در مرکز توجه اهالی بازار سرمایه قرار بگیرند و با بیشترین افزایش قیمت و تقاضا مواجه شوند.

لغو تحریم های بین المللی موجب شد تا خوش بینی ناشی از بهبود وضعیت اقتصادی به بازار سرمایه تزریق شده و در نتیجه بورس تهران بعد از 2 سال رکود با رونق دوباره و افزایش قیمت ها مواجه شود .

رونق دوباره بورس و توجه اهالی تالار شیشه ای به شرکتهای بورسی و افزایش استقبال سهامداران از قیمت‌های پایین شرکتها سبب شد تا نقدینگی جدیدی وارد بورس شده و با افزایش مشارکت سهامداران برای خرید سهم، اکثر صنایع بورسی مسیر خود را تغییر داده و بر خلاف ماه های گذشته،با بازدهی مثبت مواجه شوند.

با این اتفاق وضعیت اکثر صنایع بورسی بهبود پیدا کرد، اما شرکتهایی که از لغو تحریم ها بیشترین تاثیر را می پذیرند با اقبال بیشتری مواجه شدند به طوری که لغو تحریم های کشتیرانی و همچنین احتمال انعقاد قراردادهای جدید با شرکتهای خودروسازی موجب شد تا صنایع حمل و نقلی، رادیویی و خودرویی بیشترین بازدهی را در یک هفته اخیر کسب کنند. به طوری که صنعت حمل و نقل با کسب 14.6 درصد بازدهی در یک هفته اخیر بیشترین بازدهی را در بین صنایع بورسی کسب کرد و در صدر جدول قرار گرفت.

صنعت رادیویی که دو شرکت همراه اول و مخابرات را در اختیار دارد به دلیل انتشار اخباری در خصوص سرمایه‌گذاری اپراتور فرانسوی اورنج در همراه اول مورد اقبال اهالی تالار شیشه ای قرار گرفتند و با کسب بازدهی 13.7 درصدی دوم شدند.

صنعت خودرو دیگر صنعتی است که این روزها به دلیل قیمت های پایین و همچنین اخباری در خصوص انعقاد قراردادهای جدید با خودروسازهای خارجی مورد توجه سهامدارا قرار گفت و با بازدهی 10 درصدی در یک هفته، کام سهامداران خود را شیرین کرد.

علاوه بر این سه صنعت، صنعت فرآورده های نفتی و غذایی از دیگر صنایعی بودند که توانستند با کسب بازدهی 8 درصدی عملکرد قابل قبولی داشته باشند و بازدهی بالاتری از بازدهی شاخص بورس کسب کنند.

در این میان صنعت قند و شکر که در دوران رکود بورس از اقبال و بازدهی قابل توجهی برخوردار شد، با رونق بورس مسیر خلاف جهت بازار را انتخاب کرد و در یک هفته زیان منفی 3.8 درصدی را ثبت کرد و جزو زیانده‌ترین صنعت بازار سرمایه شد.از سوی دیگر صنعت مهمی همچون فلزات اساسی علی رغم رفع تحریم ها و به دلیل افت قیمت‌های جهانی با تغییرات چندانی مواجه نشد و بر خلاف جریان مثبت بازار روند منفی در پیش گرفت.

اخبار حسابداری/ایسنا

کد خبر:4692