کد اقتصادی چیست و چه کاربردی دارد؟کد اقتصادی چیست؟ روش دریافت آن چگونه است؟

کد اقتصادی شماره منحصر به فردی است که توسط سازمان امور مالیاتی و پس از طی مراحل خاصی به فعالان اقتصادی تخصیص داده می شود و در اصل شماره شناسایی این افراد در سازمان امور مالیاتی می باشد. کد اقتصادی در واقع یک کد اجباری است که باید برای امور مهم تجاری نظیر گرفتن کارت بازرگانی، شرکت در مناقصات و مزایده ها، اخذ قرار داد با شرکت های دولتی، و صادر کردن فاکتور و حتی باز کردن حساب در بانک وجود داشته باشد.

کد اقتصادی فعلی شامل 12 رقم می باشد و با عدد 4 شروع می شود. به دلیل مشکلات موجود در سیستم مالیاتی کشور، سیستم جامع مالیاتی راه اندازی شد که تا حدودی باعث بهبود در سیستم مالیاتی و دریافت مالیات و شفاف سازی فعالیت های اقتصادی شده است. به دلیل عدم کارایی کد اقتصادی فعلی در سیستم جامع مالیاتی، نیاز به دریافت کد اقتصادی جدید می باشد که مراحل دریافت هر یک در زیر شرح داده می شود:

مراحل دریافت کد اقتصادی فعلی (12 رقمی):

برای دریافت این کد اقتصادی باید تا 2 ماه پس از ثبت شرکت و یا دریافت کارت بازرگانی و یا مدارک فعالیت، با داشتن معرفی نامه و یا وکالت نامه به اداره دارایی مستقر در محدوده فعالیت مراجعه نمایید و نسبت به تعیین حوزه مالیاتی خود و دریافت شماره اقتصادی اقدام نمایید.

مدارک مورد نیاز برای این کار عبارتند از:

1-  دریافت دفترچه و تکمیل آنها (واحد اطلاعات و خدمات اداره دارائی)
2- دریافت فرمهای مربوطه و تکمیل آنها (واحد ثبت و شناسائی اداره دارائی)
3- کپی شناسنامه و کارت ملی تمامی اعضای هیئت مدیره
4- کپی آگهی تاسیس شرکت و تغییرات ثبتی 2 نسخه
5- کپی اساسنامه شرکت
6-  کپی از اظهارنامه شرکت (و یا شرکتنامه و تقاضانامه در شرکت‏های غیر سهامی)
7-  کپی آگهی روزنامه رسمی و تغییرات آن
8-  کپی پروانه بهره برداری یا مجوز تاسیس (در صورت موجود بودن)
9-  کپی سند مالکیت اقامتگاه قانونی شرکت که در آگهی تاسیس قید گردیده و در صورت استیجاری بودن، کپی قرارداد اجاره که به تایید واحد مالیاتی محل وقوع ملک رسیده باشد.
10-  نامه شروع و یا عدم شروع به فعالیت شرکت و کپی آن بعد از ثبت در دبیرخانه
11- پرداخت مالیات حق تمبر به اداره دارائی

12- سایر مدارکی که توسط سازمان امور مالیاتی درخواست می شود.

مراحل ثبت نام و دریافت کد اقتصادی جدید:

این کد با کد 12 رقمی که  در حال حاضر توسط اداره امور مالیاتی ارائه می شود متفاوت است.

برای ثبت نام و دریافت کد اقتصادی جدید باید مراحل زیر طی شود:

1-  مراجعه به سایت سازمان امور مالیاتی به آدرس  www.tax.gov.ir

2- انتخاب گزینه “ثبت نام الکترونیکی شماره اقتصادی” از منوی سمت راست صفحه نمایش داده شده و کلیک بر روی متن “ورود به سامانه”

3- انتخاب گزینه “سامانه پیش ثبت نام کد اقتصادی” از صفحه نمایش داده شده

4- وارد کردن اطلاعات اولیه درخواست شده در سایت و ذخیره آن ها

5- پس از انجام مراحل فوق در صورتی که آدرس و کد پستی و اطلاعات خود را به صورت صحیح اعلام کرده باشید پس از چند روز، پاکت مربوط به نام کاربری و رمز ورود توسط سازمان امور مالیاتی برای شما ارسال می گردد.

6- پس از دریافت پاکت فوق باید مجددا مراحل 1 و 2 را تکرار و بعد از آن مرحله 7 را انجام دهید.

7- پس از انجام مرحله 1 و 2 ، در صفحه باز شده بر روی متن سامانه ثبت نام شماره اقتصادی کلیک کنید و اطلاعات خواسته شده را مطابق اسناد قانونی و ثبتی تکمیل و ذخیره کنید.

8- در این مرحله کار ثبت نام کد اقتصادی به پایان می رسد و در صورت نبود مشکل در اطلاعات وارد شده کد اقتصادی جدید برای شما صادر می شود.

9- برای اطلاع از وضعیت ثبت نام شماره اقتصادی خود، هر چند روز یکبار مراحل 1 و 2 را انجام دهید و در صفحه نمایش داده شده، با انتخاب گزینه “پیگیری سریع وضعیت ثبت نام کد اقتصادی” و وارد کردن نام کاربری و رمز ورود از آخرین وضعیت کد اقتصادی خود مطلع شوید و در صورت اعلام مشکل توسط سامانه، نسبت به رفع آن اقدام نمایید.

نکته:

1-  جهت عدم بروز مشکل برای دریافت کد اقتصادی و عواقب بعدی آن، اطلاعات خود را به صورت کامل و صحیح وارد نمایدد.

2- برای دریافت کد اقتصادی جدید، حتما باید پرونده مالیاتی خود را در سازمان امور مالیاتی تکمیل کرده و شماره واحد مالیاتی، کلاسه پرونده و کد اقتصادی 12 رقمی فعلی را دریافت نموده باشید.

3-  در زمان تکمیل اطلاعات ثبت، حتما باید شماره واحد مالیات بر ارزش افزوده و کلاسه پرونده خود را وارد کنید. توجه داشه باشید که این اطلاعات با شماره واحد مالیات عملکرد و کلاسه پرونده آن متفاوت است و باید آن را از حوزه مالیات بر ارزش افزوده خود دریافت کنید.

کد خبر:3174